U svetlu aktuelnog narativa o odlasku mladih obrazovanih ljudi iz zemlje, utisak je da se nedovoljno govori o onima koji su u svet otišli ne rušeći mostove za sobom, nego su nastavili da ih koriste kao spone sa mestima svojih početaka kojima će se uvek vraćati i iznova im poklanjati najbolji deo svojih umetničkih vizija. Ovi umetnici, koji jedan deo svog života vezuju za Novi Sad, prihvatili su izazov i iskoristili priliku da realizuju svoje težnje za ličnim i profesionalnim rastom van granica svoje zemlje. Uz veliki trud i rad na sebi, uspeli su da izgrade impresivne međunarodne karijere. Okupljeni u našem i njihovom gradu, u godini titule Evropske prestonice kulture, a kao pripadnici različitih nacionalnosti, oni univerzalnim jezikom muzike odražavaju duh multikulturalnog mentaliteta Novog Sada i njegovu ljubav prema različitostima. Takođe, potvrđuju činjenicu da umetnost podrazumeva susret i komunikaciju različitih kultura i da su razvoj klasične muzike na evropskom i svetskom nivou, a samim tim i umetnički razvoj jedne sredine, uslovljeni migracijama.
Pozitivan ishod migracija
Tokom istorije, migracije su često doprinosile kulturi i pozitivno uticale na kulturni razvoj našeg podneblja. I ne samo na polju umetnosti. Setimo se samo velikog putnika Dositeja Obradovića koji se, nakon boravka u mnogim evropskim sedištima kulture, vratio da u domovini nastavi rad i prosvećuje narod. Stevan Mokranjac je muzičko obrazovanje sticao u raznim gradovima Evrope, a danas se smatra zaslužnim za uvođenje srpskog nacionalnog duha u umetničku muziku.
Jedan od umetnika koji su svoju karijeru gradili van granica matične zemlje, a potom se vratili korenima kako bi doprineli životu klasične muzike na ovim prostorima, jeste virtuoz na violini i umetnički direktor Gradske koncertne dvorane, Novosađanin Stefan Milenković. Rođen je u Beogradu, odrastao u Italiji, školovanje je završio u Americi gde je i predavao, a potom je, pretprošle godine odlučio da se vrati u Srbiju, tačnije Novi Sad, Evropsku prestonicu kulture, da prenese svoje znanje studentima violine na Akademiji umetnosti u Novom Sadu. „Želeo sam da se fokusiram i usredsredim na našu zemlju, naše studente ovde i da zaista potpuno uronim u naš život klasične muzike, te da se posvetim njenom promovisanju kod nas, ali i razvoju violinske škole i plasmanu nas kao rasadnika violinizma i violinista. Voleo bih da se to plasira u svetu. To je moja vizija“ – izjavio je Milenković za Visit Novi Sad prilikom svog povratka i dodao da mu je Novi Sad jedno od najlepših životnih iskustava.
„Novi Sad je jedna oaza, ne samo muzike i publike koja je fenomenalna i koja zna mnogo, nego i oaza mira i lepog raspoloženja. To je prosto grad koji oduvek živi s kulturom“.
Novosadska publika će 2, 10. i 17. februara, imati priliku da uživa u spektakularnim izvedbama domaćih umetnika svetskog renomea na koncertima Vojvođanskog simfonijskog orkestra The Best of Novi Sad, među kojima će nastupiti i legendarni Stefan Milenković.
Vojvođanski simfonijski orkestar za vas
Koncert 2. februara: Vojvođanski simfonijski orkestar će sutra, u novosadskoj Sinagogi, sa početkom u 20 časova, nastupiti uz dve mlade umetnice koje trenutno žive u Austriji i Nemačkoj, a rođene su Novosađanke. Perkusionistkinja i marimbofonistkinja Aleksandra Šuklar tom prilikom će u Srbiji premijerno izvesti Koncert za marimbu i simfonijski orkestar Tristana Šulca, koji je ovo delo posvetio upravo Aleksandri Šuklar kao njegovoj prvoj interpretatorki. Violončelistkinja Irena Josifoska će izvesti Drugi koncert za violončelo i orkestar Dmitrija Šostakoviča. Ceo program biće izveden pod dirigentskom palicom maestra iz Azerbejdžana, Ejuba Gulijeva.
Koncert 10. februara: Na velikoj sceni Srpskog narodnog pozorišta, sa početkom u 20 sati, Vojvođanski simfonijski orkestar izvšće svoj drugi koncert. Ovog puta nastupiće spektakularni Kemal Gekić, jedan od najvećih pijanista današnjice, podjednako cenjen i kod publike i kod kritičara i koji, kako ga je opisao Boston Globe, nosi u sebi harizmatičnu crtu genija. On dolazi pred publiku grada u kojem je studirao i radio, da svojim specifičnim izrazom sve poznato podigne na jedan viši i uzbudljiviji nivo. Na repertoaru je Koncert za klavir i orkestar br. 2 Johanesa Bramsa. Ovo muzičko veče će svojim nastupom oplemeniti i Stefan Milenković, virtuoz na violini svetskog glasa, umetnik fascinantne biografije. On će izvesti Koncert za violinu i orkestar br. 2 Maksa Bruha. Ovo će Milenkoviću biti drugi nastup sa Vojvođanskim simfonijskim orkestrom, a četvrti maestru Srboljubu Diniću, koji će biti za dirigentskim pultom. Na repertoaru će se naći i Simfonijeta, delo istaknutog novosadskog kompozitora Stevana Divjakovića, kao i Klasična simfonija (Simfonija br. 1) Sergeja Prokofjeva.
Koncert 17. februara: Poslednji od tri koncerta koje će Vojvođanski simfonijski orkestar izvesti u okviru programskog luka Seobe, očekuje nas 17. februara u novosadskoj Sinagogi. Koncert za klavir i orkestar u fis-molu, op. 20 Aleksandra Skrjabina izvešće Rita Kinka, ugledna pijanistkinja čije koncertne delatnosti broje preko 800 resitala, a koja se, kao redovni profesor, bavi i pedagoškim radom na Akademiji umetnosti u Novom Sadu. Nastupiće i Robert Lakatoš, jedan od najperspektivnijih violinista svoje generacije, dobro poznat novosadskoj publici. Izvešće nam Koncert za violinu i orkestar br. 1 u fis-molu, op. 14 poznatog poljskog violiniste, pedagoga i kompozitora Henrika Vjenjavskog. Na repertoaru će se naći i Balkanska fantazija, novosadskog kompozitora Stevana Divjakovića, a za sam kraj Vojvođanski simfonijski orkestar će izvesti Poemu ekstaze (Simfonija br. 4), Aleksandra Skrjabina. Orkestar će voditi šef orkestra, maestro Aleksandar Marković, umetnik neverovatnog dara. Ne propustite!
Autorka: Mina Mihailović
Foto: Vladimir Veličković