Broj biciklista u Novom Sadu godišnje raste za devet odsto. Zdraviji način života, problemi sa parkingom ili krpljenje kućnog budžeta – nešto je pokrenulo Novosađane da, u uočljivo velikom broju, na ulice izađu na dva točka.
Biciklističkoj infrasturkturi je zato posvećena velika pažnja u poslednjoj deceniji, pa tako Novi Sad trenutno ima oko 90 kilometara staza i preko 700 parking mesta za bicikle, a srpska Atina polako postaje prepoznatljiva i kao srpski Amsterdam. U prilog tome govori i činjenica da je 2018. godine Novi Sad proglašen svetskim prvakom u zimskom bicikliranju, kada je procenjeno da oko 1400 Novosađana zimi ide na posao, u školu ili na fakultet – bajsom.
Kuda?
Biciklističke staze vode pored najznačajnijih gradskih lokacija, najvažnijih gradskih saobraćajnica i još dalje – rekreativci i turisti mogu da obiđu nekoliko mesta pored Novog Sada, ali i da se oprobaju u nešto ekstremnijem obliku vožnje na Fruškoj gori, gde se poslednjih godina razvio sve popularniji planinski biciklizam. Kroz Novi Sad prolazi i jedan od tri koridora biciklističke rute Eurovelo 6, koji spaja Atlantik i Crno more, a 23 kilometra staze ide uz Dunav i iz Novog Sada vodi do Begeča. Staro jezgro grada, Muzej Vojvodine, Petrovaradinska tvrđava, Trg galerija, samo su neke odrednice pogodne za obilazak biciklom, a vozeći se pored Dunava, stiže se direktno do Štranda, ali i do brojnih takozvanih divljih plaža. Biciklistima su dostupni i Čenej, Futog i Vetrenik, gde se nalaze brojni salaši i čarde idealni za odmor i beg iz grada. Sremska Kamenica i Sremski Karlovci takođe nude staze duž Dunava, a odatle se stiže do Fruške gore, koja predstavlja pravu atrakciju za bicikliste – ovde se nalazi 16 manastira koje je moguće obići tokom vožnje, kao i planinarski domovi koji nude različite sadržaje posetiocima. Iz Karlovaca se preko Stražilova stiže do groba velikog Branka Radičevića, a odatle dalje i do manastira Grgeteg, Krušedol i drugih. Preko Iriškog venca moguće je uspeti se na najviši vrh Fruške gore, Crveni čot, a preko Čota i do čuvenog manastira Remeta. Iskusnim biciklistima preporučuje se Koviljsko-petrovaradinski rit, uz povoljne vremenske uslove jer se radi o strmoj i zahtevnoj stazi.
Posebno zanimljiv za ekstremni biciklizam jeste Bukovac koji poseduje prilagođen teren za ovaj sport i jedini je teren ove vrste na Fruškoj gori. Sa svojih 5.000 metara kvadratnih, teren je prilagođen za bickliste svih nivoa sposobnosti, a često je i domaćin međunarodnih takmičenja. Njegovo korišćenje je besplatno za sve zaljubljenike u ovaj sport. U gradu, trikovi na biciklu izvode se u skejt parku koji je postao poznato mesto okupljanja na rubu Limanskog parka.
Pozajmi bicikl
Po uzoru na evropske gradove, usled negativnih posledica klimatskih promena i borbe za zdravu životnu sredinu, u Novom Sadu od 2010. godine postoji NS bike sistem koji omogućava sugrađanima i turistima iznajmljivanje bicikala za celodnevnu vožnju gradom. Željni vožnje mogu da iznajme bickle na 11 mesta u gradu i to po veoma povoljnim cenama. Stanice NS bike sistema su kod glavnog ulaza na Štrand, kod Železničke stanice, Srpskog narodnog pozorišta, u Kampusu Univerziteta, u Rumenačkoj ulici, ulici Jovana Dučića, Balzakovoj, na uglu Podgoričke ulice i Narodnog fronta, u Preradovićevoj ulici u Petrovardinu i na Beogradskom keju, na uglu sa ulicom Marka Miljanova. Sistem je automatizovan, te korisnici mogu da razduže bicikl nakon vožnje na najbližoj stanici.
Istorija na dva točka
- 1886. osnovan prvi biciklistički klub u Novom Sadu
- 1894. Jožef Kles otvorio prodavnicu bicikala u Dunavskoj ulici, a onda se pojavio i njegov konkurent, Bene Forgač, sa svojom prodavnicom u današnjoj Pašićevoj
- 1898. izgrađen velodrom, trkalište za bicikliste
- 1900. na inicijativu dr Steve Adamovića, grad dobija prvu uređenu biciklističku stazu na mestu današnjeg parkinga iza Matice srpske, takozvanom Hanskom zemljištu
- 1900. organizovana prva međunarodna trka na kojoj je pobedio Darko Ribnikar, brat Vladislava Ribnikara, osnivača Politike
- 1901. organizovana velika internacionalna trka na kojoj je pobedio Subotičanin Ivan Sarić, koji se takmičio sa neispravnim biciklom
- 1925. onsovan biciklistički klub Ahiles, koji je brojao 30 članova i imao je žensku ekipu
- 1927. održano prvo prvenstvo Vojvodine na stazi Novi Sad – Bačka Palanka – Novi Sad
Tekst: Leona Pap
Foto: Jelena Ivanović, Vladimir Veličković