Na mestu gde su se nekad dimnjaci i dim iz prvih novosadskih fabrika penjali nebu pod oblake, sada će se nastaniti još jedan oblak. Onaj umetnički, koji će imati vrlo važnu ulogu. Sa jedne strane da podseća upravo na te dimnjake od kojih je krenuo moderan Novi Sad i njegova industrijalizacija, a sa druge da predstavlja ponovo neki novi Novi Sad, odakle sada sa istog mesta kreće kreativna industrijalizacija.
Reč je o skulpturi „Oblak“, umetnika Branislava Nikolića, koja će biti postavljena u novosadskom Distriktu. „Sviđa mi se ideja da se nešto tako teško i zbijeno kao što je materijal terakote popne prema nebu i postane deo njega. S druge strane, pokušao sam duhovitim, gotovo stripovskim oblikom da mu pružim izvesnu vizuelnu lakoću. Liči na lopte koje su poletele ka nebu“.
Nadovezujući se, Nikolić pojašnjava da mu je sam naziv „Oblak“ zvučao poetičnije od naziva „Dim“ ili „Dimnjak“, iako će njegova skulptura suštinski predstavljati fabrički dimnjak.
„Ali s obzirom na to da će se najčešće sagledavati od dole, može da se tumači i kao oblak na nebu. Ja se često bavim arhitekturom u svojim radovima, a posebno me inspirišu fabrike, dimnjaci, uopšte moćni industrijski objekti. Distrikt je, kao bivši fabrički kompleks, bio idealan za ovakvu intervenciju“, objašnjava Nikolić, koji je priliku da stvara novi simbol Distrikta, dobio u okviru vajarsko-arhitektonskog konkursa za idejno rešenje izrade skulpturalnog dela u okviru urbanističkog rešenja novosadskog Distrikta, koji je pokrenut na inicijativu Fondacije „Novi Sad – Evropska prestonica kulture” i Centra za likovnu i primenjenu umetnost „TERRA”.
Na konkurs koji je bio otvoren 1. januara ove godine i trajao je do 23. februara, pristiglo je 13 prijava, a „Oblak“ je, prema mišljenju žirija, bilo najuspešnije rešenje, koje je odgovorilo na zadatak, prema rečima članice žirija i vanredne profesorke na Fakultetu tehničkih nauka, Anice Draganić.
„Svi pristigli radovi imali su određene simboličke i estetske kvalitete, konkurencija je bila jaka. Međutim, nekoliko rešenja je eliminisano na osnovu neadekvatne materijalizacije, buduće eksploatacije i održavanja, kao i tehničke izvodljivosti rešenja“, rekla je Draganić.
Distrikt kao potreba i dobar primer
Povod ovog konkursa jeste urbanistička intervencija u javnom prostoru koja podrazumeva postavljanje skulpture u Distrikt, koji pretenduje da postane najvibrantniji centar kreativnih industrija u regionu. Skulptura, i način njene realizacije treba da bude odraz etike, estetike i vrednosti koje čine Distrikt, usmerenu na evoluciju umetničkih praksi i savremene pristupe umetnosti i kulturnim delatnostima. U saradnji sa Centrom za likovne i primenjene umetnosti „TERRA“ promovišu se vrednosti specifične za identitet ovog podneblja koristeći terakotu kao dominantni autohtoni medij za izradu skulpture.
Prostor Distrikta predstavlja atraktivnu gradsku lokaciju dobro povezanu sa svim ključnim gradskim saobraćajnim pravcima i već izraženim kvalitetima prepoznatim unutar lokalne zajednice, ali i sa pohvalama drugih umetnika iz Srbije, Evrope i sveta, koji su već učestvovali na brojnim programima. Osnovna ideja je da se kreiranjem mreže kulturnih stanica kao novih prostora za kulturu i pozicioniranjem Distrikta kao nove žarišne tačke decentralizuje kulturna mapa i uspostavi široka mreža institucija namenjenih jačanju lokalne kulturne scene.
Kako tvrdi i sam Nikolić, takvo mesto odavno je bilo potrebno Novom Sadu.
„Kada sam ja studirao na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, to je bio zapušten, polu-urušen kompleks, zarastao u korov. Iznenadio sam se kada sam ga skoro video. Odlična i logična odluka da se ovaj kvart pretvori u prostor za kulturu, u ateljee za umetnike, galerije, biblioteke, male kulturne centre, pozorišta… Mislim da je Novi Sad odavno zaslužio ovakvo mesto i siguran sam da će se oko njega okupljati brojne generacije u budućnosti“, navodi umetnik i dodaje: Bio sam skoro u Ljubljani. Tamo su lokalni umetnici i muzičari još pre 30-ak godina okupirali prostor bivše kasarne u centru grada i sada su tamo smeštene skoro sve kulturne institucije Slovenije. Da se to nije desilo, prostor bi bio pretvoren u stanove i iz javnog prešao u privatno vlasništvo. Distrikt je pravi primer pametne odluke da se stvori jedno takvo jezgro kakvo je odavno bilo neophodno gradu kulture“, priča Nikolić.
Važnost same lokacije, ne samo za Novi Sad, već i šire ističe i predsednika žirija na konkursu, direktor Centra za likovnu i primenjenu umetnost „TERRA” i akademski vajar, mr Slobodan Kojić.
„Mislim da su urbanisti odredili adekvatno mesto za postavljanje skulpture-simbola Distrikta. S obzirom na arhitektonsku zanimljivost, veličinu kompleksa koji nudi mogućnost inkrustiranja različitih kulturnih sadržaja, utemeljena su očekivanja da će pomenuti prostor igrati izuzetno važnu ulogu u Novom Sadu, Vojvodini, Srbiji i Evropi“, kaže Kojić.
Sa Nikolićem i Kojićem saglasna je i Draganić.
„Distrikt je pionirski primer integrativnog pristupa obnovi i revitalizaciji industrijskog nasleđa u Novom Sadu. Mislim da je našem gradu potreban takav kreativni pogon i nadam se da će u budućnosti ostvariti programski diverzitet, neophodan za održivost postavljenog koncepta“.
Tekst u celosti pročitajte na sajtu Dnevnika.
Izvor: Dnevnik