Kaleidoskop kulture: Šta je postignuto za pet godina?

Naj­bo­lji evrop­ski trend brend u obla­sti kul­tu­re, naj­po­se­će­ni­ji i naj­pre­po­zna­tlji­vi­ji do­ga­đaj Evrop­ske pre­sto­ni­ce kul­tu­re, naj­vi­še oce­ne pu­bli­ke – sve ovo no­vo­sad­ski Ka­le­i­do­skop kul­tu­re us­peo je da po­stig­ne za pet go­di­na svog po­sto­ja­nja, što ma­lo ko­ji pro­gram uspe u toj me­ri za re­la­tiv­no krat­ko vre­me.

Od 2018. go­di­ne, ka­da je re­a­li­zo­van pr­vi put, Ka­le­i­do­skop kul­tu­re sva­kog sep­tem­bra pre­tva­ra či­tav grad u sce­nu, či­me je po­seb­no do­pri­neo tu­ri­zmu u No­vom Sa­du, te je ta­ko grad i u je­se­njem pe­ri­o­du po­stao atrak­tiv­na tu­ri­stič­ka lo­ka­ci­ja.

Umet­nič­ka smo­tra, je­din­stve­na i po to­me što tra­je vi­še od me­sec da­na, za pet go­di­na oku­pi­la je vi­še od 7.000 umet­ni­ka i po­sta­la „most“ ko­ji je spo­jio usta­no­ve kul­tu­re, va­nin­sti­tu­ci­o­nal­nu sce­nu, raz­li­či­te part­ne­re, do­no­si­o­ce od­lu­ka i pu­bli­ku, za­tim lo­kal­nu, na­ci­o­nal­nu, re­gi­o­nal­nu, evrop­sku i svet­sku sce­nu, ali i kroz umet­nič­ki kon­cept po­se­ban fo­kus sta­vi­la na spa­ja­nje i kom­bi­no­va­nje pro­sto­ra i sa­mog pro­gra­ma.

Ka­ko se na­vo­di­lo od sa­mog po­čet­ka, Ka­le­i­do­skop kul­tu­re pred­sta­vlja ce­lo­go­di­šnji pro­je­kat, što po­red sa­me re­a­li­za­ci­je to­kom sep­tem­bra i na po­čet­ku ok­to­bra pod­ra­zu­me­va i de­talj­nu ana­li­zu ko­ju sva­ke go­di­ne spro­vo­di tim sa Uni­ver­zi­te­ta u No­vom Sa­du, a pre­ma an­ke­ti­ra­nju po­se­ti­la­ca, da bi na­spram to­ga usle­di­lo kre­i­ra­nje pro­gra­ma sle­de­ćeg Ka­le­i­do­sko­pa, shod­no re­zul­ta­ti­ma, od­no­sno po­hva­la­ma, su­ge­sti­ja­ma i kri­ti­ka­ma.

Ta­kav pri­stup or­ga­ni­za­ci­ji i re­a­li­za­ci­ji do­ga­đa­ja, po­ka­zao se kao ade­kva­tan da re­zul­ta­ti iz go­di­ne u go­di­nu bu­du sve bo­lji.

Pro­me­na kul­tur­nih na­vi­ka No­vo­sa­đa­na i No­vo­sa­đan­ki

Na­stao u okvi­ru pri­pre­ma za go­di­nu ti­tu­le Evrop­ske pre­sto­ni­ce kul­tu­re i na­sta­vlja­ju­ći da po­sto­ji kao le­gat i na­kon 2022. go­di­ne, Ka­le­i­do­skop kul­tu­re je ta­ko u ve­li­koj me­ri do­pri­neo po­zi­tiv­nim pro­me­na­ma u kul­tur­nim na­vi­ka­ma No­vo­sa­đa­na i No­vo­sa­đan­ki.

Hra­brost umet­ni­ka, or­ga­ni­za­ci­ja i in­sti­tu­ci­ja da iza­đu iz uobi­ča­je­nih okvi­ra i po­nu­de pu­bli­ci ino­va­tiv­ne pri­stu­pe us­pe­la je da sru­ši gra­ni­ce ne­če­ga što bi se zva­lo „elit­na“ kul­tu­ra, raz­bi­ja­ju­ći ta­ko ste­re­o­ti­pe da od­re­đe­ni kul­tur­ni sa­dr­ža­ji ni­su za sva­ko­ga, pa sa­mim tim i strah pu­bli­ke da ih ne­će raz­u­me­ti.

Po­me­nu­ta ana­li­za ne­za­vi­snih is­tra­ži­va­ča kroz go­di­ne je upra­vo po­ka­za­la da su smer­ni­ce pu­bli­ke do­ve­le do oce­ne da su pro­gram, do­ga­đa­ji i ele­men­ti or­ga­ni­za­ci­je Ka­le­i­do­sko­pa kul­tu­re bo­lje pri­la­go­đe­ni raz­li­či­tim po­lo­vi­ma, kao i obra­zov­nim, ali i sta­ro­snim ka­te­go­ri­ja­ma, s ob­zi­rom na či­nje­ni­cu da je ras­pon go­di­na po­se­ti­la­ca iz­me­đu 18 i 74, što zna­či da su za­stu­plje­ne sko­ro sve sta­ro­sne ka­te­go­ri­je.

Dru­ga­či­ji pri­stup kul­tur­nim do­ga­đa­ji­ma sto­ga je otvo­rio mo­guć­nost za no­vu pu­bli­ku, ali i pro­me­nio nji­ho­ve na­vi­ke.

Vi­še ne­go du­plo je po­ras­tao broj No­vo­sa­đa­na i No­vo­sa­đan­ki ko­ji po­se­ću­ju kul­tur­ne do­ga­đa­je jed­nom ne­delj­no za sa­mo go­di­nu da­na, a broj onih ko­ji kul­tur­ne do­ga­đa­je po­se­ću­ju jed­nom go­di­šnje je pre­po­lo­vljen.

Naj­ve­ći uspeh, kad je reč o kul­tur­nim na­vi­ka­ma, de­fi­ni­tiv­no je po­da­tak o to­me da je sma­njen broj onih ko­ji po­se­ću­ju kul­tur­ne do­ga­đa­je jed­nom me­seč­no u ko­rist po­ve­ća­nja bro­ja po­se­ta jed­nom ne­delj­no.

Kva­li­tet pro­gra­ma naj­vi­še pri­vu­kao pu­bli­ku

Po­sled­nji Ka­le­i­do­skop kul­tu­re, 2022. go­di­ne, do­bio je naj­vi­šu oce­nu pu­bli­ke – 5 od 5, što je po­ka­za­lo da su ana­li­za sva­kog Ka­le­i­do­sko­pa i reč pu­bli­ke bi­le ključ­ne za nje­gov da­lji raz­voj.


Še­sti Ka­le­i­do­skop kul­tu­re

Ka­le­i­do­skop kul­tu­re ove go­di­ne, od 7. sep­tem­bra do 15. ok­to­bra, oku­pi­će vi­še od 1000 do­ma­ćih, re­gi­o­nal­nih, evrop­skih i svet­skih umet­ni­ka u Di­strik­tu i mre­ži kul­tur­nih sta­ni­ca. Umet­nič­ki kon­cept ovo­go­di­šnjeg Ka­le­i­do­sko­pa kul­tu­re su „Ne­ras­ki­di­ve ve­ze“ i ob­u­hva­ti­će stva­ra­la­štvo u po­sled­njih 100 go­di­na.


In­te­re­sant­no je da je od pr­vog is­tra­ži­va­nja, 2018. go­di­ne, pa sve do po­sled­njeg pro­šle go­di­ne, kva­li­tet pro­gra­ma uvek bio u vr­hu raz­lo­ga za po­se­tu do­ga­đa­ja na Ka­le­i­do­sko­pu kul­tu­re.

Od­mah iza je pri­stu­pač­na ce­na ili bes­pla­tan pro­gram, a me­đu naj­u­če­sta­li­jim raz­lo­zi­ma za po­se­tu to­kom svih pet go­di­na su ne­što no­vo i dru­ga­či­je, kao i od­go­va­ra­ju­ći iz­vo­đač i pro­gram.

Vi­še od 90 od­sto po­se­ti­la­ca sma­tra da su do­ga­đa­ji bi­li ko­ri­sni za njih, što je u 2022. go­di­ni za­be­le­že­no kao ve­ći pro­ce­nat u od­no­su na 2021.

Pre­ma oce­na­ma pu­bli­ke, ci­lje­vi Ka­le­i­do­sko­pa kul­tu­re pro­šle go­di­ne do­bi­li su naj­vi­šu oce­nu, 5 od 5, a vi­še od 90 od­sto pu­bli­ke bi ga po­no­vo po­se­ti­lo i pre­po­ru­či­lo po­ro­di­ci i pri­ja­te­lji­ma.

Pro­sto­ri igra­ju ključ­nu ulo­gu

Za Ka­le­i­do­skop kul­tu­re pro­sto­ri su jed­na­ko va­žni kao i pro­gra­mi, jer upra­vo taj spoj do­pri­no­si spe­ci­fič­no­sti, pa u broj­nim slu­ča­je­vi­ma i eks­klu­ziv­no­sti sa­mih do­ga­đa­ja.

Kon­cert kla­sič­ne mu­zi­ke pod ve­drim ne­bom po­zna­ti­ji kao Kor­zo na Bu­le­va­ru Mi­haj­la Pu­pi­na, ču­ve­na oper­ska de­la „Ri­go­le­to“ i „Aida“ Srp­skog na­rod­nog po­zo­ri­šta ko­ja su pr­vi put iz­ve­de­na na otvo­re­nom u No­vom Sa­du, kod Če­škog ma­ga­ci­na i na Pe­tro­va­ra­din­skoj tvr­đa­vi, Za­gre­bač­ka fil­har­mo­ni­ja ko­ja je u Par­ku pri­sa­je­di­nje­nja na­pra­vi­la spek­takl uz fil­mo­ve naj­ve­ćeg ko­mi­ča­ra na sve­tu Čar­li­ja Ča­pli­na, Trg ga­le­ri­ja ko­ji je po­stao cen­tar vi­zu­el­ne umet­no­sti, sim­bol mo­der­ni­stič­ke ar­hi­tek­tu­re gra­da SPENS i Že­le­znič­ka sta­ni­ca ko­ji su pre­tvo­re­ni u pa­vi­ljon naj­zna­čaj­ni­jih ime­na iz sve­ta di­zaj­na, Pod­gra­đe kao Grad knji­ge, Knji­žev­no ju­tro na Naj­lon pi­ja­ci… Ka­le­i­do­skop kul­tu­re ta­ko je u po­sled­njih pet go­di­na po­zi­ci­o­ni­rao No­vi Sad kao pra­vi cen­tar kul­tu­re ko­ji mo­že da pa­ri­ra evrop­skim cen­tri­ma umet­no­sti, pru­žio mo­guć­nost pu­bli­ci da bu­de deo ne­sva­ki­da­šnjih do­ga­đa­ja, po­di­gao ka­pa­ci­te­te či­ta­ve sce­ne, ne sa­mo umet­ni­ka, već i svih part­ne­ra ko­ji su da­li ve­li­ke do­pri­no­se or­ga­ni­za­ci­ji.

No­vi pro­sto­ri ko­ji su se pa­ra­lel­no raz­vi­ja­li sa Ka­le­i­do­sko­pom kul­tu­re, na­sta­li ta­ko­đe kao deo pro­jek­ta Evrop­ske pre­sto­ni­ce kul­tu­re, je­su sva­ka­ko mre­ža kul­tur­nih sta­ni­ca i Di­strikt, pa će upra­vo to ove go­di­ne bi­ti po­zi­ci­je za či­tav Ka­le­i­do­skop.

Od pr­vog Ka­le­i­do­sko­pa kul­tu­re 2018. go­di­ne, u okvi­ru ko­jeg je otvo­re­na i pr­va kul­tur­na sta­ni­ca – Eđ­šeg, po­sto­ja­la je ne­ras­ki­di­va ve­za na tra­gu ide­je da kul­tu­ra do­la­zi do svih i sva­kog. Mre­ža kul­tur­nih sta­ni­ca je od­i­gra­la zna­čaj­nu ulo­gu pre sve­ga kad je reč o lo­kal­noj sce­ni, kao i mla­di i ne­a­fir­mi­sa­ni umet­ni­ci, ali i po­nu­di­la lo­kal­nim za­jed­ni­ca­ma, po­go­to­vo u okol­nim me­sti­ma, do­ga­đa­je ka­kvi su do ta­da bi­li ne­vi­đe­ni.

Di­strikt je kroz Ka­le­i­do­skop kul­tu­re, po­čeo da ži­vi, iako se i da­lje pa­ra­lel­no sa pro­gra­mi­ma de­ša­va i ob­no­va te zna­čaj­ne lo­ka­ci­je za in­du­strij­sko na­sle­đe No­vog Sa­da, ko­je po­la­ko do­ži­vlja­va svo­ju tran­sfor­ma­ci­ju u cen­tar kre­a­tiv­nih in­du­stri­ja. Po­seb­nu ulo­gu Di­strikt ima po­sled­nje tri go­di­ne kao me­sto če­tvo­ro­dnev­nog otva­ra­nja, od­no­sno ne­ke vr­ste Ka­le­i­do­sko­pa u ma­lom, ko­je pred­sta­vlja svo­je­vr­sni uvod u pet ka­le­i­do­skop­skih ne­de­lja.

Va­žnost pro­sto­ra po­tvr­đu­ju i re­zul­ta­ti is­tra­ži­va­nja, s ob­zi­rom na či­nje­ni­cu da je i oda­bir lo­ka­ci­je za do­ga­đa­je na Ka­le­i­do­sko­pu kul­tu­re do­bio naj­vi­šu oce­nu od stra­ne pu­bli­ke.

Prak­sa kre­i­ra­nja no­vih pro­ce­sa

Po­red ono­ga što je naj­vi­dlji­vi­je pu­bli­ci, to­kom sep­tem­bra i ok­to­bra, Ka­le­i­do­skop kul­tu­re pod­ra­zu­me­va broj­ne pro­ce­se ko­ji se de­ša­va­ju „iza ku­li­sa“. Pre sve­ga, po­ve­za­nost iz­me­đu raz­li­či­tih ak­te­ra, u ne­kim seg­men­ti­ma, pr­vi put je na­či­nje­na u okvi­ru or­ga­ni­za­ci­je Ka­le­i­do­sko­pa.

To se pre sve­ga od­no­si na ko­mu­ni­ka­ci­ju iz­me­đu in­sti­tu­ci­o­nal­ne i va­in­sti­tu­ci­o­nal­ne sce­ne, ali i ostva­ri­va­nje ve­za i raz­me­na is­ku­sta­va iz­me­đu do­ma­ćih i stra­nih umet­ni­ka, od ko­jih su ne­ki na­sta­vi­li svo­je sa­rad­nje i na­kon Ka­le­i­do­sko­pa.

Va­žan pro­ces ko­ji je us­po­sta­vljen je od­lu­ka od kre­i­ra­nju kon­kur­sa za Ka­le­i­do­skop kul­tu­re, u okvi­ru ko­jeg je od 2020. do 2023. go­di­ne oda­bra­no vi­še od 100 pro­je­ka­ta. Na­stao naj­pre u go­di­ni pan­de­mi­je ko­ro­na­vi­ru­sa, sa že­ljom da pru­ži po­dr­šku lo­kal­noj sce­ni i omo­gu­ći pro­duk­cij­ske ka­pa­ci­te­te, taj kon­kurs pro­šle go­di­ne po­stao je plat­for­ma za či­ta­vu sce­nu Sr­bi­je i to kao pr­vi ta­kav kon­kurs u No­vom Sa­du i je­dan od ret­kih u ze­mlji i re­gi­o­nu, ko­ji ima de­fi­ni­san umet­nič­ki i pro­gram­ski kon­cept.

Sa dru­ge stra­ne, kon­kurs se po­ka­zao kao do­bra pri­li­ka ko­ja mo­že po­sta­ti i do­bra prak­sa za ubu­du­će, ka­ko za is­ku­sne rad­ni­ke u kul­tu­ri, ta­ko i za mla­de i ne­a­fir­mi­sa­ne umet­ni­ke, ko­ji­ma se otva­ra mo­guć­nost da se na ve­o­ma po­se­će­nom i is­pra­će­nom do­ga­đa­ju od stra­ne ši­ro­ke jav­no­sti, pre­zen­tu­ju pu­bli­ci.

Izvor: Dnevnik
Foto: Vladimir Veličković

Povezani članci