Momo pottery: Grnčarija je nova joga

Kreativni dvojac Marija i Roman Čekmarev, koji stoji iza brenda Momo Pottery, otvorio je vrata studija u prostoru SKUP-a u Distriktu, pružajući posetiocima priliku da se upoznaju sa njihovim radom i saznaju više o radionicama koje nude. Keramika kao oblast primenjene umetnosti, daje bezbrojne mogućnosti izražavanja, a Roman i Marija su prepoznatljivi po svojim modernim kreacijama namenjenim svakodnevnoj upotrebi. Momo pottery je član Saveza kolektivne umetničke prakse (SKUP), udruženja kom je Atelje 61 u Distriktu ustupio deo svog prostora.

Porazgovarali smo s njima o kreativnim mogućnostima koje pruža keramika, inspiraciji, ali i radionicama koje drže u Distriktu. Ukoliko ste poželeli lično da ih upoznate, možete posetiti Otvorena vrata koja se jednom nedeljno održavaju u prostoru SKUP-a.

Kako je nastala priča brenda Momo pottery i da li je interesovanje za keramiku postojalo oduvek?

Keramikom smo počeli da se bavimo 2014. godine, ali pre toga smo se bavili potpuno različitim aktivnostima. Pre toga smo imali potpuno različite aktivnosti. Imali smo mali vegetarijanski kafić, pre toga prodavnicu rančeva, a Roman je radio i kao kustos događaja u kreativnom centru u našem rodnom Rostovu na Donu. Sva naša prethodna preduzeća su se nalazila na istoj lokaciji, koja je bila multifunkcionalni kulturni centar, spajajući umetničke i društvene prakse, kreativne biznise poput prodavnica grafita i ulične umetnosti, kao i malog alternativnog bioskopa. Na tom mestu smo shvatili da nije važno koju disciplinu birate, već da se posvetite sopstvenim interesovanjima i preferencijama. Takođe smo razumeli da procesi rasta i prevazilaženja poteškoća u bilo kojoj disciplini zahtevaju istu predanost. Nakon prodaje našeg posla, imali smo priliku da jedno vreme ne radimo i da se posvetimo pronalaženju sebe. Nakon što smo pročitali članak o Erik Landonu, grnčaru iz Kopenhagena, odlučili smo se za keramiku, inspirisani idejom da se posvećivanjem zanatu menja životni stil.

Keramika je za nas postala nešto između poslovne prakse i lične umetnosti, čime smo stvorili novi stil života bez preterane finansijske odgovornosti. Kupili smo osnovnu opremu i započeli proces samoobrazovanja putem knjiga i YouTube-a, budući da u našem gradu nije bilo majstora koji bi nas učili uživo. Nakon savladavanja osnovnih veština, počeli smo da vodimo kurseve i delimo svoje znanje. Vremenom smo se fokusirali na proizvodnju sopstvene keramike i njenu prodaju putem interneta i sajmova, s posebnim naglaskom na porudžbine iz restorana. Preseljenjem u Srbiju, odlučili smo se za dublje učenje ljudi i proizvodnju malih, ograničenih serija keramike.

Izrada predmeta od keramike zahteva preciznost, veštinu i znanje. Kako uspevate da spojite ove elemente i stvorite predmete koji su istovremeno funkcionalni i estetski privlačni? Koliko je izazovno raditi na točku, oslikavati i peći predmete, i kako dolazite do inspiracije za nove boje i dezene?

Kada pogledamo naše prve radove, često nam se čine smešnima, ali shvatili smo da je kontinuirana vežba ključ napretka kako u tehničkom tako i u kreativnom smislu. Sam rad na grnčarskom točku zahteva veštinu, ali i intenzivnu praksu. Pečenje keramike, osim alternativnih metoda poput peći na gas ili drva, danas je postalo jednostavnije. Savremene kompjuterski kontrolisane pećnice su bezbedne i jednostavne za korišćenje. Inspiracija za naše radove prvobitno je dolazila od drugih keramičara, ali s vremenom je proces postao sve ličniji. Sada delimo svoja unutrašnja iskustva, ideje, strasti i vizije ili jednostavno vizualne koncepte koji nam odgovaraju.

Vaše radionice i kursevi u Distriktu pružaju priliku zainteresovanima da se upuste u svet keramike. Ko se može prijaviti za ove aktivnosti i da li je potrebno prethodno iskustvo?

Možete doći bez iskustva na jednodnevnu majstorsku radionicu kako biste isprobali i videli da li vam je keramika uopšte interesantna. Ako vam se svidi, možete se odlučiti za obuku. Ona ne mora biti samo o radu na grnčarskom točku, već i o ručnim tehnikama. Nakon toga, praksu možete nastaviti u našem co-working prostoru za keramičare u centru Novog Sada. Ovaj prostor je dostupan 24/7 i opremljen je svime što vam je potrebno, uključujući i radni prostor i materijale.

Predmete koji najčešće pravite koriste se u kuhinji, ali pravite i ukrase, nakit i figurice. Koliko vam keramika pruža mogućnosti za eksperimentisanje?

Počeli smo sa proizvodnjom utilitarne keramike i posuđa. Posvetili smo se funkcionalnosti, shvatajući potrebe restorana za izdržljivim posuđem otpornim na habanje. Istovremeno smo eksperimentisali s malim skulpturama i formama, učestvujući na izložbama. Došli smo do zaključka da možemo da se udaljimo od striktnih kategorija komercijalne ili umetničke keramike, već možemo biti fleksibilni, a vremenom se to može menjati u različitim pravcima u zavisnosti od naših potreba i interesovanja.

S obzirom da je sve radite i oslikavate ručno, da li postoje trenuci kada niste zadovoljni sa nečim kako je ispalo, ili vas uhvati kreativna blokada?

Da, postoje trenuci sagorevanja ili umora od stalne ravnoteže između finansijskih potreba i kreativnih ambicija. Kada ove aspekte uskladimo, lakše se ostvaruju kreativni i finansijski ciljevi. Međutim, ako previše naginjemo ka jednoj strani, možemo doživeti stagnaciju i probleme u kreativnosti. Prihvatanje neuspeha kao dela učenja i napretka je važno, iako nije uvek lako. Oko 10-30% naših proizvoda može imati nedostatke ili biti neuspešno na početku, ali to je deo procesa učenja. Razumevanje ovih nedostataka i grešaka je važno za naš psihološki razvoj i poboljšava naš kreativni proces.

Šta vam bavljenje ovom umetnošću najviše pruža?

Slobodu kao način života. Sam proces izrade keramičkih predmeta je prijatan i terapeutski za nas same. Međutim, proizvodnja keramike može biti izazovna, jer se često suočavamo s nedostacima koji mogu činiti od 10 do 30% ukupne zapremine proizvoda.

Pomenuli ste terapeutski uticaj, pa pretpostavljamo da rad sa glinom zaista opušta i smiruje. Da li je to jedan od razloga zbog kojeg je poslednjih godina toliko popularan?

Ako se koristi kao element likovne terapije, rad sa glinom pomaže u oslobađanju mentalne napetosti i smanjuje bol (i mentalni i mišićni). Jednom prilikom sam zapazio slogan: grnčarija je nova joga, i to je delimično tačno. Naravno, zavisi šta tačno želite da postignete radom sa glinom.

Koju poruku želite da prenesete kroz kreiranje unikatne keramike?

Jednostavno kroz rad prikazujemo šta doživljavamo u određenom trenutku ili o čemu razmišljamo, šta konkretno postižemo u tom procesu. I kroz rad pronalazimo ljude sa sličnim pogledima na život i procese. Naš studio je lični brend i ljudi ne dolaze da bi kupili keramiku, jer je mogu kupiti povoljnije i na drugom mestu, već dolaze da bi je kupili od NAS.

Autorka: Marina Marić

Foto: Momo pottery

Povezani članci