Petu i poslednju nedelju Kaleidoskopa kulture obeležava Dizajn paviljon na Spensu u okviru kog posetioci do petka imaju priliku da pogledaju izložbu Design for Culture. Postavku ove izložbe obogatili su i radovi talentovane novosadske ilustratorke i dizajnerke Marine Milanović, pored radova drugih umetnika iz zemlje i sveta. S njom smo porazgovarali o učešću na Kaleidoskopu kulture i njegovom značaju za Evropsku prestonicu kulture, osvrnuli smo se i na ulogu predavača na FMKu, zavirili u njen skečbuk bez kog ne ide nikuda, a otkrila nam je i svoja omiljena mesta u Novom Sadu
„Na Design for culture izložene su dve publikacije koje sam radila za svoje dve prijateljice, izuzetne umetnice. Takve saradnje su mi najdraže i donose veliko zadovoljstvo. Ali ono što je važnije, jesu sve ostale publikacije i plakati koji se nalaze na izložbi. Izloženi su izuzetni primeri koji nam pokazuju kako izborom formata, poveza i papira gradimo vizuelni svet oko nas, taktilni, koliko je neophodno poznavati štamparske tehnologije i na kraju krajeva uživati u celom tom procesu“ otkriva nam Marina Milanović i dodaje da bi ova izložba značila i svima onima koji žele da se bave grafičkim dizajnom, te ih poziva da je pogledaju, prelistaju i dožive vrhunske primere dizajna na jednom mestu.
Dizajn paviljon je, kaže, izuzetno važan za umetničko – dizajnersku scenu Novog Sada, a od velikog značaja je i PDP konferencija u polju grafičkog dizajna, koja se ove godine održala po 13. put, zahvaljujući timu koji vodi Dajana Vujaklija. „PDP je trenutno jedina konferencija u oblasti dizajna, fotografije i printa, i to moramo jako da cenimo, čuvamo i održavamo“, kaže Marina Milanović.
Kulturni procvat Novog Sada
Osvrnuvši se na kandidaturu našeg grada za Evropsku prestonicu kulture, Marina je istakla da su tada sve oči bile uprte u to da će on zasluženo procvetati. „Koncept Kulturnih stanica mi deluje odlično, imam utisak da su i građani šireg opsega doživeli to kao svoja neka gradska mesta gde su dešavanja koja oni slobodno mogu da posete, i što je još važnije, da učestvuju. Meni se to generalno jako dopada, povezivanje ljudi kroz sadržaje, kroz neki lični doprinos. Čak i da se samo to desi, velika je stvar za ovaj grad. Ljude ne smemo da potcenjujemo a pogotovo zajednicu“, istakla je naša sagovornica.
Marinine sveske ilustracija
Ova talentovana umetnica na društvenim mrežama neretko deli fotografije iz svog skečbuka, beležnice ispunjene crtežima i zanimljivim, ponekad nelogičnim spojevima reči i frazama koje čuje u prolazu. Sveska je njen svedok svakodnevnih situacija, bez koje nikuda ne ide kako ne bi propustila priliku da zabeleži nešto zanimljivo što joj padne na pamet. Posredstvom instagrama i mi imamo priliku da zavirimo u njen svet mašte i ideja, te otkrijemo kako reči vešto prepliće s umetnošću. „Volim da postavljam crteže iz skečbuka jer su najiskreniji, barem ih ja tako doživljavam već godinama. A možda i zato jer ih najduže radim, u toj formi. Tu su zbog čiste pragmatičnosti i zgodnog formata – poneseš, otvoriš, crtaš, sklopiš i uvek je sve tu, vidiš kontinuitet na prethodnim stranicama, možeš nekako da se ubaciš u svoj svet i prostor brzo i lako, gde god da si. Zato je inspiracija gde god da si, sve čuješ i sve vidiš, ljude, prostore, reči i rečenice“, ističe Marina.
„Kada radim za sebe i svoj svet, a ne za klijenta, tu nema ograničenja. Vodim se osećanjem, dubokom željom za nekom određenom estetikom koju u tom trenutku razvijam i to je to. Ali reči su uvek glavno polazište i zato je ova izjava vrlo tačno objašnjenje moje lične poetike – jezik je živa i nezaustavljiva stvar“
Izokrenuta priča i nagrada Neven
Marininu paletu radova krase i ilustracije za dečje knjige, a za ilustraciju Izokrenute priče osvojila je nagradu Neven, koja se dodeljuje za najznačnija ostvarenja za decu na srpskom jeziku. „Nagrade su najbolje kada vam stignu u pravo vreme za prave projekte, da se tako izrazim. U tom smislu, podrška koju dobijete od stručne zajednice, u vidu ovako znajačne nagrade, vam da samopouzdanje i potvrdu da ste nešto dobro uradili ovaj put, i da ste sposobni da dosegnete neke visoke i profesionalne domete“, kaže Marina Milanović i dodaje da joj je na ovom projektu sa Ćopićevom Izokrenutom pričom najdraža bila spona sa našim nasleđem dečije književnosti, koje je veliko i predstavlja ogromno bogatstvo. „U skladu sa tim moraju da budu i ilustracije koje treba da oblikuju i isprate, na vizuelni način, duhovitost i zanimljivost ove Ćopićeve kratke pesme. Polazište je bio naravno Poletarac, na kom sam ja odrasla, i ilustrovala sam sa idejom da ta tradicija mora da se nastavi. Tačnije, trebala bi da se nastavi. Likovnost Poletarca je ono na šta se ugledam oduvek, biser jednog jedinog Duška Radovića“.
Treba znati ne samo kako raditi već i ZAŠTO
Ovo je jedna od najvažnijih stvari kojima Marina Milanović, zajedno sa koleginicom Isidorom, podučava svoje studente na katedri za Digitalne umetnosti FMK-a. Rad sa studentima je, kaže, potpuno drugačiji u odnosu na pređašnje poslove, ali u pozitivnom smislu. Najvažnije lekcije studentima, osim dizajna, jesu „da budu vredni i dosledni, ali i da promišljaju i misle samostalno, da imaju odnos prema tome što rade, grade ukus preko dobrih referenci i da uvek jako dobro znaju zašto i kako nešto rade“.
Omiljeni kutak u Novom Sadu i vreme za sebe
Već duži niz godina, omiljeno mesto za predah joj je knjižara Bulevar Books. „To je mesto gde možete da sretnete i vaše omiljene pisce i naravno ljude kojima malo više pripadate, barem se ja tako osećam“, istakla je naša sagovornica i dodala da bi svima preporučila da isprate koncerte i promocije knjiga koje se održavaju u ovoj knjižari. „Galerija Matice srpske takođe je moja preporuka, često ima zanimljiva vođenja kroz postavku, a po Kulturnim stanicama uvek ima neki događaj koji može da bude jako zanimljiv, samo treba redovno pratiti. Osim toga, moja velika preporuka Novosađanima je – izađite malo iz centra grada“. Kada ne crta i ne predaje studentima, neretko odvaja slobodno vreme za Netflix i emisije na You Tube-u, a ističe da su kvalitetni razgovori sa dragim prijateljima neophodnost.
Razgovarala: Marina Marić
Foto: Vladimir Veličković