Plastique Fantastique: Naše instalacije kreiraju fiktivnu barijeru između unutrašnjeg i spoljašnjeg

U nedelji primenjene umetnosti na Kaleidoskopu kulture, u okviru programa Dizajn paviljon koji se održava od 30. septembra do 7. oktobra na SPENS-u, publika može da vidi  gigantsku audio- vizuelnu instalaciju poznatog berlinskog dvojca Plastique Fantastique pod nazivom Dvostruko srce.
Plastique Fantastique uvodi svoje instalacije u raznolika okruženja širom sveta, istražujući različita društvena, politička i estetska pitanja, a njihova interaktivna instalacija Dvostruko srce postavljena je ovog vikenda na platou ispred SPENS-a, kod ulaza broj 7.

Posle Holandije, Francuske, Nemačke, Danske, Španije, Finske, Švajcarske, Meksika, Kolumbije, dolaze u Srbiju i to na manifestaciju Design Week Novi Sad  koja zatvara ovogodišnji Kaleidoskop kulture.

Plastique Fantastique je umetnička grupa iz Berlina koju čine Marko i Jena, a istražuje i koristi performativne mogućnosti urbanih sredina. Osnovan 1999. godine pod uticajem jedinstvenih okolnosti koje su grad učinile laboratorijom za privremene prostore, Plastique Fantastique istražuje, prilagodljive, gotovo beživotne prostore za jednokratne i efemerne aktivnosti. Transparentne, lagane i mobilne instalacije odnose se na pojam aktiviranja, kreiranja i deljenja javnog prostora i uključivanja građana i građanki u kreativne procese, jer su upravo oni ti koji udahnjuju novi život gradu i čine nevidljivo vidljivim. Ovaj duo izlagao je na najrelevantnijim umetničkim smotrama na svetu među kojima je i Venecijansko bijenale umetnosti, a sada su došli i u Evropsku prestonicu kulture. Stoga smo iskoristili priliku da porazgovaramo sa Markom o instalaciji Double heart, ali i u čemu pronalaze inspiraciju za svoju umetnost.

Marco & Yena

U okviru nedelje primenjene umetnosti Kaleidoskopa kulture održaćete predavanje na Design week-u, a na platou SPENS-a a postavljena je i jedna od vaših instalacija – Double Heart. Možete li nam predstaviti koncept ove instalacije i šta očekuje novosadsku publiku?

Pošto svoju instalaciju postavljamo ispred SPENS-a, smatrali smo da je najbolji način da uspostavimo dijalog sa ovim masivnim arhitektonskim poduhvatom, jedna lagana i krhka vrsta arhitekture kombinovana sa pulsom javnosti. Dvostruko srce je zvučna skulptura koja prikuplja otkucaje srca nasumičnih ljudi i pretvara ih u kolektivni zvučni pejzaž, otkrivajući beskrajnu varijabilnost ovih ritmičkih obrazaca. Instalacija apsorbuje frekvencije ljudskih tela i traži moguće podudaranje među strancima i voljenim osobama, dovodeći u pitanje kompatibilnost kao atonalnu odbojnost odnosno prirodnu privlačnost. Dvostruko srce je projekat koji se stalno razvija i već je bio izložen u tri navrata: na Izložbi ljubavi u okviru Festival digitalne umetnosti u Tajpeju (2020), na Politehničkom festivalu u Moskvi (2017), kao i na izložbi Crvena nikad ne prati, u galeriji Sači u Londonu (2013). Prvobitno je projekat zajednički razvijan u Londonu sa medijskim umetnikom Markom Barotijem, 2013. godine.

Vaše instalacije omogućavaju posetiocima da uđu u njihov prostor. Kako publika doživljava vašu umetnost i kreacije?

Naše instalacije kreiraju fiktivnu barijeru između unutrašnjeg i spoljašnjeg. Publika razume igru i ljudi kreću da se povezuju kroz ove lažne granice. S druge strane, služimo se šaljivim pristupom u mnogim našim delima. Nama je u cilju da narušimo individualni prostor i da poboljšamo komunikaciju među ljudima.

Mnoga dela Plastique Fantastique su međunarodno priznata i izlagana širom sveta, a poznato je i da ste 2019. godine bili deo venecijanskog Bijenala. Kakva iskustva ste poneli tom prilikom?

Venecijansko Bijenale bilo je nezaboravno! Krajem februara 2019. godine, tri meseca pred otvaranje, Stelios Kois nas je kontaktirao putem mejla, pitavši nas da li bismo bili zainteresovani da postavimo instalaciju unutar Venecijanskog paviljona u prostoru Đardini. Doleteli smo iz Atine u Veneciju, a naša instalacija činila je deo postavke Bijenala koje se otvorilo u maju. Zahvaljujući tom projektu, upućeno nam je mnoštvo interesantnih zahteva, koji se nažalost nisu realizovali usled početka pandemije 2020. godine.

Plastique Fantastique čini duo arhitekata. Kako ste započeli zajedničku saradnju i došli na ideju za ovako upečatljivo umetničko ime?

Plastique Fantastique je osnovan u Berlinu 1999. godine, jer je grad nekada bio laboratorija za privremene prostore. Zajedno sa pet prijatelja iznajmili smo napuštenu fabriku od 2000m2 u Friedrichshain oblasti u Berlinu koju smo transformisali u tehno klub pod nazivom Deli an der Schillingbrücke. U to vreme, moju prijateljicu K. ljubav je navela put Maroka, a naš prvi događaj se zvao Plastique Fantastique zbog bizarnog iskustva koje je tamo doživela.Godine 2012. Jena me je kontaktirala da pita da li sam zainteresovan za saradnju na instalaciji u Helsinkiju. Pristao sam i zajedno smo nastavili da razvijamo projekat, koji na kraju nije realizovan zbog trivijalnih stvari. Međutim, od tada smo postali najbolji prijatelji i radni partneri.

Kako umetnost danas može da nam pomogne da se izborimo u izazovnim vremenima u kojima živimo? Koja je uloga kulture?

Umetnost preispituje našu percepciju, stoga počinjemo da tražimo nove načine da je interpretiramo. Ovo ne može biti binarni proces i odgovori mogu biti kontroverzni, dvosmisleni, ili ambivalentni. Kultura nam pomaže da budemo radoznali, fleksibilni i otvoreni, što je osnova za miran zajednički život pun poštovanja.

Ono što je sigurno jeste da je neznanje, udruženo sa moći, najžešći neprijatelj kojeg pravda može imati (Barbara Kriger)

U čemu ili čijem radu pronalazite inspiraciju za svoja dela?

Gumene strukture na naduvavanje su alternativni, prilagodljivi, i nisko-energetski prostori za privremene aktivnosti. Ove lake membranske strukture se lako transportuju, postavljaju i rastavljaju. One ne ostavljaju nikakav trag nakon događaja, ali i dalje ostavljaju uspomene i efemerna iskustva u javnoj svesti. One aktiviraju zapuštene uglove grada i uključuju građane u kreativni proces. Naime, inspirisali su nas pioniri privremene arhitekture na naduvavanje s kraja 60-ih godina, a u prošlosti smo čak imali prilike i da se sretnemo sa nekima od njih. Njihovi radovi su zaista i dalje fascinantni za nas, potomke arhitekata koji baštine njihove principe. Dok su se 1960-ih pneumatski prostori pojavili kao pandan društvenim i političkim okruženjima, ne bi li eksperimentisali sa novim materijalom tragajući za utopijskim snovima, Plastique Fantastique se više fokusira na okruženja specifična za lokaciju koja su stimulisana fizičkim i emocionalnim potrebama građana u javnom prostoru.

Kako izgleda vaš kreativni proces?

Ne postoji način da se bude kreativan, ili ga mi barem nismo pronašli. Ponekad se kreativna vizija rodi usled običnih dnevnih radnji u našem studiju, dok neke ideje nastaju u barovima, ili čak i na biciklu.

Na čemu umetnički duo Plastique Fantastique trenutno radi, osim priprema za gostovanje u Evropskoj prestonici kulture?

Trenutno radimo na različitim projektima koji pokrivaju različite teme: eksperimentišemo sa razvitkom i unapređenjem naše performativne instalacije #StayOut, kreiramo različite skulpturalne instalacije za dugoročnu izložbu i radimo zajedno sa Berlin Autofrei kolektivom ne bi li drastično smanjili upotrebu privatnih automobila u centru Berlina.

Partner nedelje primenjene umetnosti je Erste banka.

Autorka: Anđela Dalmacija

Foto: Marko Pudić, Plastique Fantastique

Povezani članci