Novi Sad je od puke zabave dočeka „najluđe noći” dobio brend Dočeka, jedinstven u Evropi, spojivši proslavu dve Nove godine. Za samo četiri godine, Doček je drugačijim programskim i produkcijskim pristupom, ali i umetničkim kvalitetom, pozicionirao Srpsku Atinu kao buduću Evropsku prestonicu kulture, izabravši baš 13. januar i 31. decembar 2022. godine kao termine svečanog otvaranja, odnosno zatvaranja godine titule.
Posetioci Dočeka u Novom Sadu mogli su da čuju i vide neke od najboljih evropskih i svetskih muzičara, vrhunske orkestre, najveća imena jugoslovenske rok i pank scene koji broje decenije u karijeri, višenagrađivane mlade nade najrazličitijih muzičkih žanrova iz Srbije i regiona, virtuoze na violini, bas gitari, harmonici i trubi, vrhunskog interpretatora sevdalinki, fantastične džez muzičare, najpopularnija imena repa i trepa, najuspešnije di-džejeve modernog elektronskog zvuka, izuzetne perfomere, ali i vizuelne umetnike, kvalitetan umetničko-muzički program za decu i mnoge druge programe.
Otvarajući i otkrivajući nove prostore za kulturu i spajajući izvođačke sa vizuelnom umetnošću, Doček je doneo promenu, ne samo u kulturološkom, već sociološkom i ekonomskom smislu. Iskoristivši novosadski interkulturalni identitet, te proslavljujući u dva dana, 31. decembra i 13. januara, kroz umetnost i kulturu dva kalendara, dva računanja vremena i dva pisma, Fondacija „Novi Sad – Evropska prestonica kulture” zahvaljujući Dočeku razvijala je publiku dobijajući i nove posetioce kao turistički potencijal.
Proslavljajući 31. decembar po gregorijanskom kalendaru, Nova godina se dočekuje tokom celog dana, samo u centru grada, na otvorenom prostoru. Trg slobode i Trg republike spajali su popularnu sa elitnom kulturom predstavljajući Darka Rundeka, Zdravka Čolića, Novosadski Big Bend, Bajagu i instruktore, Novosadski gudački kvartet, Artan Lili, Plavi orkestar, Irie FM, svetske hitmejkere Filatova i Karasa i Mahmuta Orhana, Manjifika, Dr Neleta Karajlića, kamerni orkestar Camerata Academica, prvakinju Opere SNP-a Jelenu Končar i druge.
Doček Nove godine po julijanskom kalendaru, s druge strane, proslavlja se samo noću, u zatvorenim prostorima, širom grada, donoseći po prvi put kulturu svuda i za sve. Dočekom 13. januara simbolično se proslavlja i Nova godina po starom srpskom kalendaru, po kom ćemo sada slaviti 7529. godinu, negujući tako kulturno nasleđe.
U Srpskom narodnom pozorištu, nastupali su najbolji operski bas na svetu Aleksej Tihomirov sa još 80 ruskih muzičara čuvene Irkustke filharmonije. Ovde su se možda mogle očekivati i world music atrakcije, grupa Imar, vrsni gajdaši iz Irske i Škotske, kao i orkestar violinskog viruoza Robija Lakatoša. Ipak, verovatno niko do tada nije mogao ni da zamisli da u najstarijem nacionalnom teatru čuje i vidi čuveni slovenački Lajbah, kao i hrvatski pank bend Let3 ili špansku producentkinju di-džej Nolah. Sinagoga je ugostila prvu violinu Londonske filharmonije, Romana Simovića, vrhunskog interpretatora sevdalinki Boža Vreća, ali i džez umetnike Matiju Dedića i Zorana Predina.
Neočekivani su bili i nastupi jedne od najboljih evropskih muzičarki na bas gitari, Poljakinje Kinge Glik, koja nam je otvorila vrata Radničkog doma, ali i harmonikaša Branka Džinovića, kao i nemačko-srpski duo koji čine muzički producenti Benjamin Fehr i Sloxxx i sve to u Galeriji Matice srpske, jednoj od najstarijih i najvažnijih kulturnih i obrazovnih institucija u zemlji. Doček je prvi put otvorio i vrata Reformističke crkve gde je nastupio širom sveta poznat i višenagrađivan Dejan Petrović Big bend. Prostor Velikog Limana ugostio je francuskog di-džeja Pola Riča u Fabrici, koja je danas revitalizovan prostor i ponovo se aktivira baš u okviru Dočeka.
Legende jugoslovenske rok scene, Atomsko sklonište i Dado Topić, predstavili su prostor Mađarskog kulturnog centra „Petefi Šandor” dok su nove generacije hrvatske muzičke scene publiku odvele na nesvakidašnja mesta – Elemental u Kožaru SNP-a, Svemirko u Kino salu Železničke stanice, a Lollobridiga u Kulturnu stanicu Svilara. Sa druge strane, Kulturna stanica Eđšeg bila je lokacija za interesantan spoj pop ikone, Bebi Dol i Gradskog hora Beograd, Novosadsko pozorište bilo je scena za zvezdu hip hopa Đorđa Miljenovića i kantautore Nikolu Vranjkovića i Kralja Čačka, a Pozorište mladih pozornica za svojevrsnu pop simfoniju Ane Stanić i regionalnu zvezdu Kaliopi. Kulturni centar Novog Sada bio je domaćin alternativnim mladim izvođačima – Ljubičice, Bitipatibi, Ana Ćurčin, Sara Renar, Aklea Neon.
Vizuelni momenat Dočeka takođe je bio spona između lokalne i evropske scene, s obzirom na to da su na vizuelnom identitetu sa studentima Scenske arhitekture i dizajna sa Fakulteta tehničkih nauka i Novih likovnih medija sa Akademije umetnosti u Novom Sadu radili priznati umetnici iz zemlje i inostranstva u oblasti video-mapiranja, animacije, instalacije i drugih formi vizuelne umetnosti i novih medija. Na taj način je muzički program dobio svoju drugu polovinu kroz intervencije u umetničkom programu. Među umetnicima bili su meksički umetnik Rodrigo Guzman Kazares, koji je svojom instalacijom prostor Kulturne stanice Svilara predstavio u novom izdanju, TKV koja je Novom Sadu poklonila mural u prolazu Pekinške patke, zatim plesni kolektiv Pokretnica koji je izvodio performanse uoči Dočeka i drugi.
Doček i ove godine nastavlja da postavlja nove standarde, pa će tako prvi put biti organizovan u onlajn formatu, ostajući dosledan svom konceptu i kvalitetu.
Ovog puta, Doček će 13. januara virtuelno otvoriti nove prostore za kulturu u Novom Sadu među kojima su prva Gradska koncertna dvorana, Fabrika, Skladište, Biro i Čeličana na Velikom Limanu i mreža kulturnih stanica kroz onlajn nastupe svetskog virtuoza, internacionalno nagrađivanih izvođača, ali i mladih nada najrazličitijih muzičkih žanrova. Tako ćemo na ovom Dočeku uživati uz Stefana Milenkovića, Električni orgazam, Buč Kesidi, a tu su i Surreal, Lana Zorjan, Agota Vitkai Kučera, Udruženje umetnika Visoko C i drugi.
Doček 31. decembra, ostaje pri proslavi na otvorenom, ali će se i on emitovati onlajn, a publika će imati priliku da pogleda jedan od najuspešnijih događaja u 2020. godini, multimedijalni spektakl operu „Rigoleto”, prvi put izvedenu na otvorenom 170 godina od premijere i to u okviru Kaleidoskopa kulture. Svi programi u okviru Dočeka 2021. i 7529. biće emitovani na platformi visitns.rs, gde možete pronaći i detaljne informacije.
Foto: Vladimir Veličković