Luksemburški koreografi nedavno su u Novom Sadu održali plesne radionice na kojima su učestvovali mladi novosadski plesači. Projekat Choreo Chroma, u okviru programa Škole budućnosti, povezao je dve ovogodišnje Evropske prestonice kulture – Novi Sad i Eš, a radionice za mlade plesače održane su u jednoj od najznačajnijih ustanova kulture našeg grada.
Spomen-zbirka Pavla Beljanskog, nedavno je bila centar umetničko-plesnog performansa, kada su mladi plesači igrali uz koreografe Đovanija Zazera i Rianon Morgan, goste iz Eša, grada koji je takođe ove godine poneo titulu Evropske prestonice kulture. Ovi luksemburški koreografi, zajedno sa slikarkom i vizuelnom umetnicom Šantal Mike, priredili su radionice sa publikom, a zatim i work-in-progress performans, inspirisan umetničkim delima iz kolekcije Pavla Beljanskog, kao i druge aktivnosti koje su spojile ples i slikarstvo.
Projekat je razvijen kroz partnersku saradnju Spomen-zbirke Pavla Beljanskog, plesnog udruženja Lukoda iz Luksemburga i Fondacije Bewegend Beeld iz Roterdama, a idejno je nastao kroz program Tandem Capitals of Culture.
Choreo Chroma je, kako objašnjava koreografkinja Rianon Morgan, projekat pokrenut pre gotovo tri godine, a sve je počelo susretom evropskih prestonica kulture, konkretno partnerstvom između Eša u Luksemburgu, Evropske prestonice kulture za 2022. godinu, i Novog Sada koji je takođe ove godine poneo istu titulu.
“Prvi sastanak je održan pre skoro tri godine i time je započet proces saradnje u kojem smo osmislili ovaj performans i njegove različite aspekte, tako da ovde u Novom Sadu imamo pedagoški aspekt, koji obuhvata rad sa mladim ljudima, stvaranje sa njima i prenošenje svih naših alata i metodologije koju smo koristili u profesionalnom stvaralaštvu”, objasnila je Rianon Morgan, dok je njen kolega, koreograf Đovani Zazer dodao da će oni u narednom periodu ideju razvijati sa umetnicima u Luksemburgu, nakon čega će uslediti svetska premijera projekta Choreo Chroma, 22. i 23. jula u Luksemburgu. Pred kraj jula oni će se vratiti u Novi Sad, te nastavljaju rad sa studentima i muzejom povodom otvaranja izložbe Save Šumanovića.
Da su lepota i jedinstvenost ovog projekta upravo u mešanju različitih kultura i prilici da novosadski studenti nauče nešto novo, slaže se i Rianon Morgan, smatrajući da je ovo prilika da kroz umetnost oni stvaraju mostove između njih i ovog okruženja u kome možemo da učimo jedni od drugih.
A prenošenje i transformacija znanja je upravo temelj projekta Choreo Chroma, ističe koreograf Đovani Zazera i dodaje: “ono što radimo ovom i u svim sličnim projektima, jeste uvođenje plesa u muzeje i saradnja sa mladima kako bi im dali alate metodologije koju gradimo i videli kako s tim možemo da krteiramo nove prostore i nove mogućnosti”.
Novi Sad koreografkinja Morgan prihvata kao svoj dom, iako joj je ovo tek druga poseta Evropskoj prestonici kulture, a ističe da joj je vreme koje je ovde provela prijatno i obogaćujuće. “Novi Sad je živahan grad, ima mnogo toga da se obiđe, ima novih modernih delova, tu su naravno Dunav i priroda, tako da mislim da postoji mnogo različitih uticaja kojima možeš biti inspirisan i naravno da su ljudi u Srbiji veoma ljubazni, otvoreni i gostoljubivi. Za razliku od nje, Đovaniju je ovo treća poseta Novom Sadu, te ističe da svaki put otkrije nešto novo. “Za mene je Novi Sad zaista lepo iskustvo. Nisam nikada razmišljao da ću ovde doći, ali prilike koje nam daju EPK nam omogućavaju da upoznamo gradove koji imaju potencijale i veoma bogat kulturni identitet”.
Autorka: Marina Marić
Foto: Marko Pudić