Betoven maraton je iskustvo koje se ne zaboravlja

Jedinstveni događaj u svetu klasične muzike, a ujedno i jedan od najvećih ove godine u Evropi - Betoven maraton, podrazumeva neponovljivo izvođenje svih devet Betovenovih simfonija u jednom danu.

Pozivamo vas da zaokružite datum 26. jun i na vreme nabavite ulaznice, jer ćete imati nesvakidašnju priliku da, u okviru programa Tvrđava mira, uživate u naizmeničnim izvedbama osam simfonija koje za vas priprema više od 200 izvođača i izvođačica Beogradske i Dortmundske filharmonije. Orkestrima će u Gradskoj koncertnoj dvorani toga dana dirigovati šef-dirigent pomenutih filharmonija i autor celog projekta, Gabrijel Felc, uz Slovački filharmonijski hor iz Bratislave i četvoro solista i solistkinja iz Holandije, Austrije i SAD-a. Ovaj epski maraton klasike u Evropskoj prestonici kulture kulminiraće jedinstvenim izvođenjem čuvene Devete simfonije i Ode radosti pod vedrim nebom, na Petrovaradinskoj tvrđavi, s početkom, simbolično, u 20.22 časa. Ulaz za poslednji koncert na otvorenom biće slobodan.

Renomirani dirigent Gabrijel Felc, krajem marta je posetio Novi Sad zajedno sa direktorom Dortmundskog teatra Tobijasom Ehingerom, koji neretko podstiče saradnju sa našim umetnicima i neguje jake veze sa Srbijom ali i Novim Sadom, gradom pobratimom Dortmunda.Naročito u ovim današnjim vremenima, potreban nam je duh muzike i umetnosti. Muzika povezuje nacije i razume se bez reči. Muzika ujedinjuje”, istakao je Ehinger na pitanje zašto je baš sada pravo vreme za složen evropski projekat, Betoven maraton.

Iskoristili smo priliku da porazgovaramo sa obojicom uoči intenzivnih priprema za maratonski nastup, kojim će se predstaviti novosadskoj publici.

Kako biste opisali značaj predstavljanja devet simfonija u jednom danu, u kojima će novosadska publika uživati u junu na Betoven maratonu?

Gabrijel Felc: Hvala vam na ovom pitanju, jer je ovo jedna veoma važna tema za mene. Dok sam razvijao tu ideju, moja najveća motivacija nije bio osećaj takmičenja u smislu „mi ćemo to jače, duže i bolje“. Ono što mi je zaista bilo važno jeste osećati, putovati, psihički i fizički iskusiti ogroman napredak genijalnog uma Ludviga van Betovena, od njegove prve simfonije do poslednje.

Dirigent Gabrijel Felc

Na koji način ste uspostavili saradnju dve filharmonije – Dortmundske i Beogradske?

Tobijas Ehinger: Saradnja se desila najpre zahvaljujući našem maestru Gabrijelu Felcu, koji je zadužen za oba orkestra. Osim toga Teatar Dortmund zapošljava mnogo srpskih umetnika i ima jake veze sa Srbijom.

Koliko je, po vašem mišljenju, izazovno kada se četiri grada udruže da rade na jednom projektu kakav je Betoven maraton?

Tobijas Ehinger: To je veliki izazov koji sve nas obogaćuje. Ipak, zajedno možemo učiniti nešto jedinstveno i moćno!

Tobijas Ehinger, direktor Teatra Dortmund

Da li ovaj projekat, gospodine Felc, predstavlja poseban izazov vama kao dirigentu ali i vašem orkestru?

Gabrijel Felc: Naravno. Uzbuđen sam, a ujedno i nervozan. Betovenova partitura jedne od njegovih simfonija sada je uvek u mom džepu. Ubeđen sam da svako ko je uključen u ovaj projekat, njega nikada neće zaboraviti.

Kakav je osećaj biti glavni dirigent Dortmundske i Beogradske filharmonije i šta vam to donosi? Da li ste oduvek znali da će dirigovanje biti vaš posao iz snova?

Gabrijel Felc: San mi se ostvario, jer sam zadužen za dva predivna orkestra. Mogu da biram fenomenalan repertoar za svoje koncerte i osećam se veoma privilegovano. Ipak, nisam oduvek želeo da postanem muzičar. Tek sa 14 godina odličio sam da postanem dirigent, a kao mali, đeleo sam da postanem vatrogasac, kao mnogi dečaci u to vreme.

 

Kako navesti mlade, koji su, nažalost, sve manje zainteresovani za slušanje klasične muzike, da posete ovaj jedinstveni događaj u Evropskoj prestonici kulture? 

Tobijas Ehinger: Betoven maraton je impresivan događaj, ne samo u muzičkom, već i u fizičkom smislu. Doživeti Betovenovu Devetu simfoniju u takvoj atmosferi je nešto što više ne zaboravljate u životu.

Kako vi posmatrate Novi Sad, sestrinski grad Dortmunda, u svetlu titule Evropske prestonice kulture?

Gabrijel Felc: Novi Sad to zaslužuje. Od 2009. godine, kada sam prvi put dirigovao u Srbiji, zaronio sam duboko u kulturni i mentalni identitet ove zemlje, naučio sam jezik i uvek osećao poštovanje prema Srbiji. Posetio sam Novi Sad nekoliko puta i dirigovao sam na jednom koncertu 2019. Godine i ono što mogu da kažem je da je grad prelep i ima zaistab bogatu istoriju.

Tobijas Ehinger: Kao umetnik rekao bih – dignite zavesu, scena je vaša!

 

Autori: Marina Marić i Feđa Putnik

Foto: Vladimir Veličković, Marko Đoković

Povezani članci