Lagane pešačke staze na Fruškoj gori

Ako ste ljubitelji prirode, lagane šetnje na Fruškoj gori će vam sigurno prijati, kako za telo, tako i za mentalno okrepljenje uz odmor od gradskog sivila. Za vas smo pripremili vodič sa lakšim stazama na popularnim lokacija koje možete naći duž cele Fruške gore. Pripremite se i … pokret!

Mnoge od staza su pogodne i za mališane, jer ne zahtevaju mnogo kondicije zbog malog uspona ili blagog terena. Na linkovima ćete pronaći staze na mapi, na kojoj je ubeležena približna kilometraža i vreme potrebno da se staza pređe.

Staze sa Popovice

Popovica je možda i najprometnija pešačka destinacija Fruške gore. S obirom da je Popovica domaćin Fruškogorskog maratona, to nimalo ne čudi. Ono što je dodatno popularizovalo ovu lokaciju su i blizina i dostupnost Novom Sadu. Do nje se lako stiže prigradskim autobusom broj 74.

Glavna staza koja vodi od Popovice do grebenskog puta, skretanja nedaleko od Iriškog venca i Kraljeve stolice duga je oko 4 kilometra u jednom pravcu. Gotovo cela staza je manje-više ravna sa nekoliko kraćih uspona.

Usput, postoje skretanja do raznih zanimljivosti, počev od minijaturnog Popovičkog jezera koje je levo od okretnice za autobus. Do njega se stiže za svega deset minuta šetnje.

Sledeće skretanje je ka vidikovcu i bivšem kamenolomu – Orolvo bojište. Postoji dva puta do njega, prvi je levo pre ulaska u šumu, gde dolazite do podnožja kamenoloma, a drugi je desno, glavnim šumskim putem, gde postoji oznaka za spuštanje levo do vidikovca sa kojeg se pruža prelep pogled na obronke Fruške gore.

Ako produžite malo dalje ka Kraljevoj stolici, sa desne strane ćete pronaći skretanje do Perine pećine, u koju ne može da se uđe. Od tu možete produžiti nizbrdo u Ledince gde možete sačekati prigradski prevoz do Novog Sada.

Do Ledinaca možete i putem za izvor Zvečan, koji je malo strmiji, ali nije fizički naporan pošto vodi nizbrdo. On se takođe nalazi sa desne strane staze.

Staze sa Iriškog venca

Ako ste sa Popovice došli do Kraljeve stolice, možda poželite da posetite i Iriški venac. Ovo raskršće vodi na tri strane Fruške gore nizbrdo, a ka zapadu vodi uzbrdo do Zmajevca.

Ako se odlučite da krenete južnim obroncima, staza koja je obeležena i pogodna za laganu šetnju je ona od Informativnog centra do manastira Staro i Novo Hopova. Ova kružna ruta će vas upoznati sa kulturno-istorijskim nasleđem Fruške gore, a sa dužinom od 10 km ne predstavlja veliki kondicioni izazov.

Sa Iriškog venca takođe možete posetiti i druge zanimljivosti i spomenike prirode. Staza koja vodi istočno uređena je za one koji ne žele previše da se umore, a vodi do spomenika Sloboda, TV toranja i hotel Norcev. Tu je i drvena osmatračnica sa pogledom na severne obronke i niz stazica koje vode ka podnožju u Paragovo, gde postoji autobuska stanica.

Ako krenete ka Zmajevcu naići ćete na žuti u belom krugu, što je obeležje Rubenovog kruga. U pitanju je novija kružna staza dužine 6,6 kilometara i vodi do Kozarnice, Vitinog vrela, pa do Kraljeve stolice i nazad do Iriškog venca. Rubenov krug je idealan za laganu šetnju zbog male dužine, neizazovnog terena i dobre markacije.

Staze sa Zmajevca

Zmajevac je još jedna lokacija na samom grebenu Fruške gore, što ga čini pogodnim za laganu šetnju u više pravaca. Uz pogled sa vidikovca na čitav Srem i dobar deo Mačve i Posavlja, Zmajevac je jedno od najatraktivnijih vikend izletišta. Lako dostupan novosađanima i svima u okolini Novog Sada, do njega može da se dođe i prigradskim prevozom do Vrdnika (broj 86). Njime možete doći do Etno naselja ispod Vrdničke kule, koja je jedna od najprepoznatljivijih istorijskih spomenika Fruške gore. Prateći stazu od Etno naselja do izlaska na put, sa njegove druge strane je početak kratkog uspona do Zmajevca za koji vam neće trebati mnogo više od pola sata.

Sa Zmajevca se možete lako spustiti ne samo do Vrdnika, već možete doći i do Rakovca i Rakovačke pećine, Belog Majdana. Istočno, posle restorana Zmajevac postoji odvajanje levo koje vodi pored Rakovačkog kamenoloma, pa do Belog majdana.

Ako ipak odlučite da nastavite pored grebenskog  puta možete doći i do Ledinaca, pored Ledinačkog jezera, pa i do Iriškog venca.

Na drugu stranu, zapadno, nalazi se još jedno popularno izletište i vidikovac – Brankovac. Ceo Novi Sad i njegova okolina su su vidljivi sa Brankovca koji je na nešto više od pola sata od Zmajevca.

Staze na Stražilovu

Nadomak Sremskih Karlovaca nalazi se još jedno popularno izletište – Stražilovo. Dom kampera i planinara koji ovde dolaze da se okrepe, odmore ili započnu pešačenje, pogodan je i za sve planinarske početnike. Vijugava stazica odešće vas do groba velikana srpske poezije, Branka Radičevića, odakle je lako doći i do Planinarskog doma Stražilovo, nakon što pređete preko potoka.

Fruška krije još mnoge stazice i puteljke, te ako ste dovoljno odvažni napunite ruksak, obucite planinarske patike ili cipele i pravac u šumu.