Nastup Agote Vitkai Kučere i Jelene Simonović Kovačević u čast Betovena na Dočeku 7529.

Dve izuzetne novosadske umetnice – operska diva Agota Vitkai Kučera i višenagrađivana pijanistkinja Jelena Simonović Kovačević prirediće praznik za uši u okviru Dočeka 7529. Njihov koncert „Betovenu u čast”, povodom obeležavanja 250 godina od rođenja čuvenog kompozitora, biće prikazan 13. januara na platformi visitns.rs.

Spoj dva kalendara, dva datuma i dva računanja vremena, novosadski Doček slavi različitost muzičkih žanrova, nove prostore za kulturu i vrhunske umetnike. Agota i Jelena svojim nastupom u Kulturnoj stanici Eđšeg oduševiće sve ljubitelje klasične muzike, odajući poštovanje i slaveći muzičku genijalnost velikog kompozitora, čiji se datum rođenja slavi kao praznik u celom svetu.

Čuvena Berlinska filharmonija veličanstveno je obeležila ovaj jubilej Devetom simfonijom ispred Brandenburške kapije, a Agota Vitkai Kučera i Jelena Simonović Kovačević ovim povodom pripremile su koncert solo pesama. Betovenov rođenda bio je i okidač saradnje dve umetnice.

„Muzičari širom sveta skidaju prašinu sa Betovenovih kompozicija. Mi smo se dogovorile da uradimo nešto što ne može tako često da se čuje na koncertnim podijumima i dogovorile smo se da to budu Betovenove solo pesme i krenule u istrživački rad. Agota je mnogo pesama pronašla. Pesme koje se ređe izvode je lepo čuti, ali se na programu mora čuti i ciklus pesama „Dalekoj dragoj”, jer je to jednostavno standard”, kaže pijanistkinja Jelena Simonović Kovačević.

Na repertoaru će se najpre čuti ciklus solo pesama rađenih na Geteove stihove. Biće izvođen i ciklus pesama „Dalekoj dragoj”, kao i solo pesme koje nisu toliko poznate. Tu su i dve „Zdravice” koje uopšte nisu objavljene za vreme Betovenovog života.

„Betoven je smatrao da kompozitor mora dobro da poznaje tekstopisca jer na taj način može da iskaže pravu emociju i da je prenese u drugi jezik – znači iz jezika pisma, u jezik muzike. Govorim o ciklusu od četiri pesme, preveden kao „Ko zna za čežnju, zna koliko patim”. Zanimljivo je to što je Betoven uzeo dva stiha iz Geteovog romana, to je arija ženskog lika „Minjon” i napisao je četiri, potpuno stilski različito komponovana, dva stiha. Tada se prvi put pored notnog teksta pojavilo i odštampano ime autora teksta. Te iste fraze su iskoristili i drugi kompozitori – Šopen, Šuman, Čajkovski, Volf, Brams, pa možemo da čujemo iste stihove kod drugih kompozitora, ali je inicijator bio Betoven. Takođe ćemo izvoditi ciklus pesama „Dalekoj dragoj” koji se sastoji od šest pesama i one ne mogu pojedinačno da se izvode. Pojavljuju se razne intrige u vezi sa tim kome je Betoven namenio ovaj ciklus. Nije ni važno, ljubav je pokretač pa je nebitno koja je žena bila u pitanju. Dalje, odabrale smo i usvojile kao ciklus njegove solo pesme, koje jako retko mogu da se nađu na repertoaru, pa čak i na Jujtubu”, kaže Agota Vitkai Kučera.

Obe se slažu da je ovaj koncert bio veliki izazov, ali se nadaju da će se publici dopasti njihovo izvođenje.

„Na početku smo mislile da je prilično lako, međutim, pokazalo se tokom rada da su pesme izuzetno zahtevne. Betoven se prvi put upoznao sa stilom belkanta kada je boravio u Beču i zaista se u nekim momentima u njegovoj muzici oseća ta muzikalnost koju nose određene opere. Sa druge strane, on ipak pripada klasicima i jasna je diferencijajica između klasičara i romantičara i tu smo morale da vodimo dosta računa, konkretno ja, da ne povučem u operske momente i fraze. Verujem da smo dosta radile i da će se to i pokazati”, ističe Agota i dodaje da je ovaj koncert ipak drugačiiji jer nema publike: „Živo izvođenje i slušanje, svest o trenuntku i sadašnjem dešavanju su sasvim drugačiji i neponovljivi. Različite kompozicije danas se izvode na milion načina, vi to možete da preslušate i vratite, ali taj momenat izvođenja u datom trenutku je nezamenjiv”.

Nadovezujući se na Agotu, a s obzirom na situaciju, Jelena kaže da se zbog ovog koncerta oseća kao da radi nešto potpuno novo.

„Ova godina je, zaista, potpuno neverovatna. Ima utisak kao da sam je aktivno prespavala. Potpuno sam se izmestila iz nekog svog svakodnevnog života, nastupa, koncertiranja, izlazaka sa prijateljima da ne govorim, sadražaja sa porodicom, putovanja – ovo je godina izolacije! S druge strane, donela je retrospekciju i razmišljanja o životu, o smislu, vratila nas je nazad da razmislimo o prioritetima, da razmislimo o vrednostima koje smo u svakodnevnici zaboravili. Ovo je neko potpuno novo iskustvo, ali se nadam da se završava ove godine i da ćemo se sledeće vratiti u normalan okvir koncertiranja i kontakta sa publikom jer nema ničeg lepšag kad vidite radoznale oči koje se smeju ili plaču dok nešto izvodite”, ističe Jelena Simonović Kovačević.

Kako kažu, obe ulaze u Novu godinu sa željom da maske padnu, da bi se osmesi videli, da bude zdravlja, ljubavi, jer ona pokreće puno stvari u životu, divnih koncerata i lepih saradnji kao što je njihova.

Novosađani već četvrti put za redom obeležavaju Doček kroz koncept dva kalendara, dva računanja vremena, 31. decembra i 13. januara. Evropska prestonica kulture ove godine opredelila se za alternativni – onlajn format programa, a pored navedenih izvođača nastupiće i svetski virtuoz Stefan Milenković, mlada violinistkinja Lana Zorjan, Novosadski gudački kvintet i drugi, predstavljajući nove prostore za kulturu u Novom Sadu. Sav program biće emitovan onlajn na platformi visitns.rs.

Foto: Uroš Dožić

Povezani članci